Dat lezen we in het onderstaande artikel van Liliana Casagrande in Het Belang van Limburg.

De studenten lerarenopleiding van de PXL zijn blijkbaar niet zo enthousiast over het afschaffen van de schotten tussen ASO, TSO en BSO. “43 procent is tegen, 40 procent is voor en 17 procent heeft geen mening”, zegt Marc Hermans, departementshoofd van de lerarenopleiding.

PXL heeft op een studiedag bij 400 studenten een enquête gehouden over de hete hangijzers die nu op vlak van onderwijs op tafel liggen: de herziening van de eindtermen en de hervorming van het secundair. Wat die hervorming van het secundair betreft, stond er expliciet bij dat het ging over het wegnemen van de schotten tussen ASO, TSO en BSO. Dat de studenten hier niet overweldigend 'ja' op antwoordden, heeft zelfs Marc Hermans verrast. “Tegelijkertijd valt dit te begrijpen: het bestaande systeem is wat ze kennen. We voelen ook nog altijd dat ASO-scholen en ouders oppositie voeren tegen het afschaffen van de schotten.”

Eindtermen
De studenten mochten zich ook uitspreken over wat ze wel of niet in de eindtermen willen. De eindeloze lijst van eindtermen omvat wat leerlingen zeker moeten kennen. “We hebben die eindtermen bekeken over de hele schoolse loopbaan, dus zowel in het basis- als in het secundair onderwijs, aangezien we studenten uit alle richtingen van de lerarenopleiding hebben bevraagd”, zegt Hermans. “Ook hier hebben ze ons verrast, want wij hadden verwacht dat ze bijvoorbeeld wetenschappen of techniek op één zouden zetten, maar ze hebben het niet over één bepaald vak.” Het enige klassieke vak dat in die top 5 zit, is Nederlands, alhoewel ze het Nederlandse taalvaardigheid noemen. “Ook probleemoplossend of logisch denken zit nog bij de vijf, want alleen zo geraak je verder in de maatschappij. Verder scoort financiële geletterdheid ook nog hoog.” Aan de studenten is ook gevraagd wat zeker niet in de eindtermen hoort: Chinees, Spaans, huishoudelijke klussen en filosofie.
Liliana CASAGRANDE, Het Belang van Limburg


TOP VIJF EINDTERMEN

1. Sociale en communicatieve vaardigheden

2. Kritisch denken

3. Maatschappelijke opvoeding (burgerzin, politieke basiskennis, actualiteit opvolgen, omgaan met diversiteit).

4. Nederlandse taalvaardigheid.

5. Probleemoplossend of logisch denken.


De resultaten van de gesprekken  op de Hogeschool PXL kun je hier downloaden.

bijna 2 jaar geleden - Team Onsonderwijs.be. uit Vlaanderen