Ik zou graag een lans willen breken voor  informatica/programmeren in het secundair onderwijs voor wetenschappelijke en technische richtingen.
Al 15 jaar geef ik informatica aan 1e bachelor-ingenieurstudenten (burgerlijk en recent ook industrieel). De meeste hebben nog nooit geprogrammeerd.
Dit zijn studenten die niet kiezen voor een zuivere informaticarichting en op korte tijd een nieuwe manier van denken/werken moeten aanleren. Dit is niet gemakkelijk en werkt demotiverend. Deze beide problemen worden uitvoerig in de literatuur rond informatica-educatie gemeld.
Het is een uitdaging voor ons om dit toch te doen lukken. Het lukt gedeeltelijk. Al zou het beter zijn moesten ze in het middelbaar reeds een basis hebben meegekregen.
We merken dat kunnen programmeren aan belang toeneemt in alle richtingen: mechanica (robots moeten geprogrammeerd worden), architectuur, geografie, fysica, wiskunde, maar ook psychologie (data-analyse) enzovoorts.
ICT is overal aanwezig. Is het dan niet deel van je algemene ontwikkeling een zekere notie van haar grondslag te hebben meegekregen?
Dit kan op een laagdrempelige, speelse wijze met omgevingen zoals scratch.
Waarschijnlijk hoef ik niet te vermelden dat ICT een knelpuntberoep is. Zonder programmeren in het middelbaar is het moeilijk om deze vaardigheid op te halen in het hoger onderwijs!
 
Jan Lemeire, Professor, Dept. Of Industrial Sciences (INDI), Dept. Of Electronics and Informatics (ETRO), Vrije Universiteit Brussel (VUB). Website of tel: +32 2 629 16 79 (VUB).

meer dan een jaar geleden - Jan Lemeire