Het Nieuwsblad publiceerde gisteren enkele standpunten over onze muzikale eindtermen. Hieronder de inhoud van het artikel.

Een generatie jongeren die Paul McCartney of The Beatles niet kent: allemaal de schuld van de ouderwetse lessen muzikale vorming op school, zegt producer en muziekdocent Luc Van Acker. “Nochtans zou het een deel van de opvoeding moeten zijn, weten wie The Beatles zijn.”

Een Belg? Een overleden gitarist? Die van het liedje met Rihanna en Kanye West? De kersverse Rock Werchter-headliner Paul McCartney (73) is duidelijk geen parate kennis voor onze jeugd. En zelfs The Beatles kennen veel twintigers niet meer. Zo bleek gisteren uit een rondvraag van onze krant bij jongeren tussen 12 en 22 jaar.
“Begrijpelijk”, zegt Luc Van Acker, producer en docent aan de Pop- en Rockschool PXL in Hasselt. “Vroeger was de muziekwereld vrij eenvoudig, maar nu is er een overaanbod aan artiesten. Op jonge leeftijd is het daarom moeilijk om te snappen welke positie The Beatles of Elvis Presley innemen in onze muziekgeschiedenis.”

Grote achterstand
En dat is de schuld van de muzikale vorming op school, zegt Van Acker. Daar wordt te veel blokfluit gespeeld en te weinig over pop- en rockcultuur verteld. “Wat muzikale opleiding betreft, staan we in Vlaanderen nog altijd lichtjaren achter. Popcultuur blijft een soort van vreemde randanimatie in ons schoolsysteem. Op achttien jaar moet je weten wie The Beatles zijn, The Rolling Stones en welke nummers Paul McCartney heeft geschreven. Je leert toch ook geen aardrijkskunde zonder te weten waar Engeland ligt?”
Maar volgens Luc Dewolf, muziekdocent en vakgroepvoorzitter Onderwijskunde aan de Arteveldehogeschool, is er wel degelijk aandacht voor moderne muziek. “In het laatste jaar is er nu ook een cursus country, pop en volksmuziek. Ze zouden dus wel degelijk op de hoogte moeten zijn.

Let it Be
“De eindtermen stellen dat muziek en muzikale opvoeding belangrijk zijn”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). “Ik ben zelf een fan van The Beatles en hun muziek. Maar het is aan de leerkrachten om eigen accenten te leggen. De ene zal fan zijn van The Beatles, de andere van The Rolling Stones, nog een andere van de Bee Gees. Ik zou zeggen: Let it Be.”

Ook Lieven Boeve, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, is niet van plan om de leerplannen voor de lessen M.O. plots om te gooien. “We willen de lessen niet beperken tot het verzamelen van weetjes. Er bestaat ook geen afvinklijstje van muzikale namen die je absoluut moet kennen na het middelbaar. We verwachten gewoon dat jongeren op de hoogte zijn van de moderne cultuur, net zoals een leerling weet hoe de werelddelen zich verhouden zonder elk land te weten liggen.”

Sofie Buekenhoudt (Het Nieuwsblad)


bijna 3 jaar geleden - Team Onsonderwijs.be. uit Vlaanderen