- 13 jaar

- 2de middelbaar, a-stroom

- KA Mariakerke

- Danser, durver, jongste van ‘De 10'

Waarom maak ik deel uit van 'De 10'?

De eindtermen zijn hopeloos verouderd. Ze zijn niet meer van deze tijd. Op papier zijn ze misschien allemaal heel mooi, maar dat papier is vaak eerder een weinig samenhangend vodje. Eindelijk krijgen de ervaringsdeskundigen (= wij, scholieren!) de kans hun ‘onderwijsei’ te leggen. Met ‘De 10’ heb ik het gevoel dat wij een verschil kunnen maken en kunnen tonen dat scholieren echt geëngageerd zijn.

Hoe zie ik de wereld in 2030?

De wereld in 2030 ... De technologie evolueert zo snel. De eerste stappen in de (r)evolutie van onderwijs zijn nu ook gezet. In mijn ideale wereld wordt in 2030 iedereen opgeleid tot kritisch geëngageerde burger, ongeacht studierichting of onderwijsvorm.

Wat wil ik dat onderwijs mij bijbrengt?

Onderwijs moet van ons allen burgers maken. Burgers met een kritische kijk die niet alles lukraak overnemen:  niet uit schoolboeken, niet van internet. Onderwijs moet mij voorbereiden op het maatschappelijke debat dat overal plaatsvindt. Ik wil dat een wereld van wiskunde en wetenschap voor mij opengaat, maar het interesseert mij persoonlijk geen zak waar de Kleine Nete ligt. Onderwijs moet onze eigen talenten ontwikkelen, maar moet ons ook leren omgaan met tegenslagen. Wij moeten niet verplicht worden tot P.O. en M.O., maar een eigen kunstvorm vinden waar we ons in kunnen vinden. Onderwijs zou één gemeenschappelijke bestemming moeten hebben, maar op de reis erheen moet er voor elk talent een weg zijn.