De #eindtermen van de toekomst bepalen we samen. We nodigen iedereen uit om hierover in gesprek te gaan, in klaslokalen en leraarskamers, met bestuurders van scholen en in oudercomités. Maar ook in verenigingen, bewegingen en vormingsinstellingen, in jeugdhuizen, in vakbonden en werkgeversorganisaties, aan de keukentafel met wat buren of op de trein met collega's,...

3 goede redenen om een debat op te zetten.
Hoe begin ik eraan?
Hoe pak ik het aan?



3 goede redenen om een debat op te zetten

• Je zorgt mee voor een breed en degelijk maatschappelijk debat over #eindtermen
• Uit de gesprekken haal je inzichten die interessant kunnen zijn voor jezelf of voor je organisatie.
• Als je ons laat weten waar en wanneer je iets organiseert, zetten we jullie initiatief op de nieuwspagina op onsonderwijs.be.


Hoe begin ik eraan?

Je wil wel, maar hoe begint je eraan? Waar vind je mensen? Hoe overtuig je mensen om deel te nemen? Hoe kondig je een gespreksmoment aan? Vaak is net deze eerste stap de moeilijkste. Enkele tips:
  • Zoek een of twee mensen die met jou de handen in elkaar willen slaan om een debat of gesprek op te zetten.
  • Zoek een plek waar het kan plaatsvinden: bij je thuis aan de keukentafel, in het buurthuis, in de schoolrefter, in de klas, de bedrijfskantine,…
  • Zoek een geschikt moment: tijdens de middagpauze, op een avond, …
  • Zoek mensen die mee in gesprek willen gaan. Maak reclame. Je kan hierbij gebruik maken van een van de algemene affiches ,  de  affiche met invulvak  of van de flyers  om je eigen event aan te kondigen. Durf mensen persoonlijk aan te spreken. 
  • Maak het niet te groot: het hoeft echt geen avondvullend programma te zijn met 100 mensen. Het hoeft geen uren te duren. Op een halfuurtje kan je ook al heel wat zeggen.
  • Je hoeft het niet over alle vragen te hebben. Kies er gerust eentje of enkele uit.
  • Maak gebruik van die gelegenheden en momenten waarop sowieso al mensen bij mekaar zijn: een geplande vergadering, een middagpauze, een les…
  • Maak het gezellig. Een drankje, een hapje… Zorg dat je ’t zelf fijn en boeiend vindt, dan vinden anderen dat ook.
  • Voor achtergrondinformatie over eindtermen en inspiratie voor je debat kun je hier terecht.


Hoe pak ik het aan?

Om jullie te helpen om een gesprek goed te laten verlopen hebben we materiaal voor 4 soorten gespreksmethoden ontwikkeld: (maar je kan uiteraard ook zelf je ding doen) • Voor een kleine groep : een gewoon tafelgesprek
• Voor een iets grotere groep (vanaf 16 personen): de journalistenmethode
• Voor echt grote groepen: het Worldcafé
• Specifiek voor leerlingen en jongeren

Voor een kleine groep: een gewoon tafelgesprek
Maak het niet moeilijker dan het is! Gewoon een goed gesprek is vaak het beste gesprek. Een aantal zeer eenvoudige raadgevingen om een gesprek te voeren, vind je hier. Om het gesprek op gang te trekken, kun je onze gespreksstarters gebruiken: foto's van allerlei mogelijke situaties die verband houden met onze centrale vraag 'Van leRensbelang?' Leg  een aantal van deze beelden op tafel en gebruik ze. De invulbladen kan je printen en kopiëren op zoveel exemplaren als je nodig hebt (een setje van 4x4 vragen per tafel van 4 personen). Voor je het weet ben je vertrokken voor een uur. Nadien is het goed om  de essentie van jullie ideeën op te schrijven zodat iemand van de groep ze kan inbrengen op onze website. En ook daarvoor hebben we handige verslagbladen gemaakt (1 blad per vraag). Registreer je als vereniging/groep, zodat we weten dat de ideeën die je invoert, het resultaat zijn van een groepsgesprek.
Meer informatie over eindtermen en inspiratie voor je debat vind je op de site van het departement onderwijs.

Voor een grotere groep: de journalistenmethode
Een heel eenvoudige format voor wat grotere groepen is de journalistenmethode. Deze fiche loodst je stap voor stap door de aanpak. De invulbladen kan je printen en kopiëren op zoveel exemplaren als je nodig hebt (een setje van 4x4 vragen per tafel van 4 personen). Het resultaat van de synthesegroepjes kan je op onze handige verslagbladen noteren zodat je het vlot op onze website kan ingeven. Registreer je als vereniging/groep, zodat we weten dat de ideeën die je invoert het resultaat zijn van een groepsgesprek.
Meer informatie over eindtermen en inspiratie voor je debat vind je op de site van het departement onderwijs.

Voor echt grote groepen: het Worldcafé
Voor echt grote groepen is er het Worldcafé. We beschrijven alle stappen in deze fiche.  De invulbladen die je op de tafels kan leggen (1 voor elke vraag, print ze minstens uit op A3), hebben we ook voor je klaargemaakt. Een verslaggever kan de eindresultaten kort samenvatten in onze handige verslagbladen zodat je ze vlot op onze website kan ingeven. Registreer je als vereniging/groep, zodat we weten dat de ideeën die je invoert het resultaat zijn van een groepsgesprek.
Meer informatie over eindtermen en inspiratie voor je debat vind je op de site van het departement onderwijs.

Specifiek voor leerlingen en jongeren
De Vlaamse Scholierenkoepel ontwikkelde een pakket dat jongeren en leerlingen kunnen gebruiken om met hun medeleerlingen en vrienden het gesprek aan te gaan rond dit thema. Alle materiaal vind je op hun website.

Hoe voer ik de ideeën dan in op de website?

Om ideeën te kunnen invoeren op de site moet je eerst geregistreerd zijn als (dat kan als individu of in naam van een groep of vereniging). Daarna kan je de ideeën één voor één invoeren via de website, telkens bij de juist vraag:

Wat moet elke jongere op school leren om deel te nemen aan de maatschappij van morgen?
Wat moet elke jongere op school leren om zich persoonlijk te ontwikkelen?
Wat moet elke jongere op school leren om later aan het werk te kunnen?
Wat moet elke jongere op school meekrijgen om levenslang verder te kunnen leren?